Vandaag echter iets anders. Volgens mij heb ik het al eerder gezegd: het is niet mogelijk om geen vauten te maken tijdens het bouwen van een huis. Niet voor niets geldt in Polen het gezegde dat men het eerste huis bouwt voor een vijand, het tweede voor een vriend en pas het derde voor hem- of haarzelf. Enkele dagen geleden betrapte ik Sylwek op een cosmetisch foutje bij het plaatsen van de fundering voor de toekomstige open haard en bijbehorende schoorsteen. Vandaag heb ik een andere fout ontdekt en ik vrees dat het een stuk lastiger wordt om deze situatie te corrigeren.
Ik probeer een en ander te verduidelijken met behulp van enkele tekeningen uit het bouwproject met de daarbij horende uitleg. Elke afbeelding is aanklikbaar voor een vergroting.
Allereerst een van de belangrijkere tekeningen: de plattegrond van de parterre. Deze tekening is voorzien van duizelingwekkend veel informatie, allemaal even belangrijk tijdens bepaalde etappes van de bouw. Ik beperk me nu tot de informatie die relevant is voor de nu ontstane situatie.
De hoogte van de vloer nadat deze afgewerkt is, dus het niveau waar wij in de toekomst over zullen lopen, is in het project vastgelegd als het "nul-niveau". Dit is te zien aan de markering +0.00 met het driehoekje met de punt naar beneden, vlakbij de nummers 1.1 en 1.8, welke aangeven wat de bestemming is van de respectievelijke ruimtes (hal en technische ruimte). De hoogte van de vloer in de garage (1.9) is op deze tekening niet zichtbaar, maar dat deze lager gelegen is, is af te leiden uit het feit dat de verbindingen tussen 1.9 en respectievelijk 1.1 en 1.8 voorzien zijn van enkele traptreden.
De volgende twee tekeningen betreffen doorsnedes van het huis. Op de plattegrond zijn deze gemarkeerd met hoofdletters (A en D, andere doorsnedes zijn nu niet relevant), zodat precies te zien is welke doorsnede op welke plaats thuishoort: doorsnede A door de hele woning, dwars door de hal en de trap en doorsnede D door het midden van de ingang van de garage en het zich daarboven bevindende deel van het dak.
Het zichtbare deel van doorsnede A-A laat duidelijk zien hoe de standaard fundering door de architect is veranderd in een funderingsvloer. De bovenkant van de funderingsvloer bevindt zich op een niveau van -1.25 meter t.o.v. het hierboven genoemde "nul-niveau". We bouwen de vloer nu echter niet helemaal af - gek genoeg is dat een van de laatste etappes van de bouw, omdat eerst alle installaties moeten worden aangelegd. Het doel is nu dan ook de lijn die is gemarkeerd als -0.18. Dit is de bovenkant van de betonnen ring op de funderingsmuren (op de tekening het gearceerde vierkantje) en van de betonnen ondervloer die op een later moment in de fundering gestort moet gaan worden.
Doorsnede D-D geeft meer duidelijkheid over de ligging van de garage, met name over de hoogte van de vloer. De tekening geeft aan dat het niveau van de afgewerkte garagevloer zich bevindt op -0.36 meter. De betonnen onderlaag (en de bovenkant van de funderingsmuur bij de ingang van de garage) bevindt zich 16 centimeter lager (zie cijfer links) dus op -0.54 meter. Als de bovenkant van alle funderingsmuren zich bevindt op -0.18 meter en uitsluitend bij de garage op -0.54 meter, ligt de conclusie voor de hand: de funderingsmuur bij de garage moet 36 centimeter lager eindigen dan de overige funderingsmuren.
En... dat is dus niet het geval. Alle funderingsmuren voor het hele huis hebben een identieke hoogte.
Toen een krappe twee weken geleden een begin werd gemaakt met de verharding van ul. Jaśminowa, bleek al snel dat de straat - in tegenstelling tot eerdere uitspraken - een stuk hoger kwam te liggen. In verband hiermee stelde Sylwek voor om alle funderingsmuren te voorzien van een extra laag betonblokken om het geheel te compenseren voor het hogere straatniveau. Voor de duidelijkheid: het "nul-niveau" blijft het "nul-niveau". De bovenkant van de funderingsvloer ligt dan echter niet meer op -1.25 maar op.... geen idee, ik zal het morgen even opmeten.
Ik heb dus toestemming gegeven om de funderingsmuren op te hogen, maar niet om de hoogte van de funderingsmuur bij de garage-ingang gelijk te trekken met de rest van de funderingsmuren.
Wat nu? Nu zijn er een aantal opties:
- De beste optie zou zijn om Sylwek opdracht te geven om de funderingsmuur voor de garage te verlagen. Dit betekent dat de betonnen ring moet worden afgebroken, twee lagen blokken moeten worden verwijderd en een nieuwe betonnen ring moet worden aangelegd. De vraag is echter of dit kan, lettend op de hoogte van de straat. Morgen ga ik dit opmeten.
- Het door Sylwek voorgestelde alternatief is om de overige funderingsmuren nog een extra laag op te hogen. Dit lijkt een goed idee, alleen wordt het huis dan wel erg hoog, zowel t.o.v. de kavel als omliggende panden. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat we 4 a 5 treden omhoog moeten voor we bij de voordeur zijn. Leuk, op voorwaarde dat iedereen in de straat dat heeft, en dat is immers niet het geval.
- De makkelijkste optie, die absoluut mijn voorkeur niet heeft, is simpelweg aanvaarden dat de vloer van de garage niet of nauwelijks lager komt te liggen dan de vloer in de rest van het huis. Ik weet niet of dit gevolgen zou hebben voor de hoogte van de ingang van de garage, maar feitelijk is het dan mogelijk dat, als ik ooit een SUV zou kopen, de garage niet in kan rijden.
Aanstaande dinsdagavond heb ik een afspraak met de bouwopzichter (hij is inmiddels op de hoogte van de situatie) waarna ik een besluit neem. Wordt dus vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten