vrijdag 1 juni 2012

1.2: Grond, grond en nog meer...

Vanavond in Otwock overleg gevoerd met vertegenwoordigers van twee grondverzetbedrijven. Van het eerste bedrijf werd ik niet veel wijzer en vreemd genoeg verwachtte ik dat ook. Hetzelfde bedrijf heeft vorig jaar gekapt en gemaaid en reeds toen had ik de indruk dat ik een speciaal "buitenlanderstarief" betaalde. De baas kwam vandaag niet zelf, ik moest het maar doen met zijn broer, die het eigenlijke graafwerk gaat doen. Terwijl ik vertelde en aan de hand van het project liet zien wat er moest gebeuren, betrok zijn gezicht steeds verder. Bekende tactiek. "Ok, ik weet nu ongeveer wat er moet gebeuren, mijn broer belt je volgende week op met concrete informatie over prijs en termijn wanneer het werk verricht kan worden." Ik durf er op te wedden dat ik een hoger bedrag te horen krijg dan bij grondverzetbedrijf 2...

Het tweede bedrijf (vertegenwoordigd door een uiterst sympathieke man, hooguit een jaar of vijf ouder dan ik) voorzag me gelukkig wel van concrete informatie. Ik moest me maar niet zo'n zorgen maken over de huur van de graafmachine, want dat (120 złoty per uur) waren voor mij niet de grootste kosten. Nee, het zand dat aangevoerd moet gaan worden, daar zitten de kosten in. "Enig idee hoeveel het transport van 200 kubieke meter zand kost?"

Het plan van aanpak ziet er, samengevat, als volgt uit:
  • Eerst wordt de bovenlaag van de grond verwijderd, zo'n 10 tot 20 centimeter. Deze wordt achter op de kavel gestort.
  • Vervolgens wordt de plaats waar het huis komt te staan (14 x 14 meter) afgegraven tot een diepte van 1,5 meter. De grond wordt gebruikt om het terrein rondom het huis op te hogen tot het niveau van de buren. De toekomstige tuin wordt dan geen permanent zwembad. Wel zo prettig.
  • De afgraving wordt gevuld met een ander grondtype, dat beter draagt. Er zal ongeveer een meter zand terug in de afgraving moeten (misschien iets meer). Dit zand wordt bezorgd door naar schatting... 20 vrachtwagens...
  • Dit zand wordt in lagen aangebracht, zodat het goed aangedikt of aangestampt kan worden. Vooral dit punt is van essentieel belang. Samen met de bouwopzichter ga ik hier dan ook in het bijzonder op letten.
Wanneer dit alles is gedaan, is de kavel in feite bouwklaar. De kosten voor het bovenstaande zijn door bedrijf twee geraamd op 9.000 złoty. In de kostenraming heb ik 10.000 złoty opgenomen voor de grondwerkzaamheden, dus dat lijkt de goede kant op te gaan.

Oh, en prompt toen ik bij onze kavel aankwam, hield het op met regenen en brak de zon door. En er stond GEEN water op het perceel. Lijkt me allemaal vrij duidelijk... :-)

3 opmerkingen: