zaterdag 20 juli 2013

Ordnung muss sein!

Afgelopen dinsdag belde Cezary (hierna te noemen: Czarek, spreek uit als Tjarek) met de mededeling dat hij zo vrij is geweest om de mannen van zijn graafmachine het werk op onze kavel af te laten maken. Prima, weer een hoofdpijn minder. Vandaag ter plaatse geweest om te zien hoe het er nu uitziet en zowaar... het ziet er ineens allemaal een stuk netter uit. Er ligt nog wat grond achter Sławek's perceel, maar hij heeft gezegd dat hij dit zelf op laat ruimen omdat het onzin is daar nog apart een grondverzetbedrijf voor te laten komen (en hij heeft toch nog de nodige zaken op z'n lijstje staan).

Ik heb geprobeerd vanuit de hal een panoramafoto te maken (klik voor vergroting).


Gisteren heb ik weer een e-mail van de bank ontvangen. Tot op zekere hoogte is dat altijd goed nieuws, want dat betekent dat er iemand aan het werk is met mijn dossier. Na dit bericht ben ik echter wederom gesterkt in mijn overtuiging dat banken in Polen bureaucratischer zijn dan overheidsinstellingen. "De analist die uw dossier behandelt heeft gevraagd om een uittreksel uit het grondregister of het kadaster van de kavel waar ul. Jaśminowa op ligt (dus niet jullie kavel) als bewijs dat dit geen particuliere weg is." Pardon??? Ten eerste krijg ik een dergelijk document niet (ik ben geen (mede-)eigenaar of belanghebbende), ten tweede zijn er veel eenvoudigere manieren om dit te bevestigen (bijv. met de "Vergunning voor aanleg inrit aan een openbare weg" - openbaar, dus niet particulier), ten derde is dit al bevestigd door de taxateur (de bank heeft het rapport evenals voornoemde vergunning) en ten vierde... wat maakt het in godsnaam uit van wie die weg is???

Zucht. Rustig blijven ademhalen.

Binnenkort wil ik, wat er ook gebeurt (of niet gebeurt) tussen de bank en mij, de ondergrondse afvoerpijpen aan laten leggen en vervolgens een laag beton van een centimeter of 10 laten storten. De ondervloer is dan klaar, waarna ik geen onkruid meer hoef te trekken in de keuken en de wc.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten