donderdag 12 december 2013

0.34: Noodrem

Hoera, het hypotheekcontract is ondertekend!

Nee, vanzelfsprekend betekent dat niet dat ik er ben. Voor de daadwerkelijke uitbetaling van de eerste tranche (het "in werking stellen van het krediet") moet - zoals ik al schreef - eerst aan een lijst met voorwaarden worden voldaan.

Eén van de belangrijkere voorwaarden heeft uiteraard alles te maken met het eerste hypotheekkrediet, waar ik in 2008 de bouwkavel van kocht. De som van het schuldsaldo en het bedrag van de eerste tranche mag van de bank niet hoger zijn dan de waarde van het onroerend goed dat dient als onderpand, wat betekent dat ik eerst met een flinke zak geld over de brug moet komen.

In Polen mogen de trotse eigenaren van een (hypotheek)krediet in vreemde valuta sinds ruim twee jaar aflossen in de valuta van het krediet. Voorheen bestond er geen andere mogelijkheid dan poolse złoty's te storten, waar de bank vervolgens tegen hun eigen (over het algemeen redelijk hoge) wisselkoers franken van kocht, welke vervolgens werden afgeboekt tegen het schuldsaldo. Nu mag iedereen zijn franken elders kopen, bijvoorbeeld bij een (virtueel) wisselkantoor met betere koersen, en deze franken naar de bank brengen. De bank mag deze franken vervolgens niet wijzigen.

Het bovenstaande is een wat versimpelde weergave van de werkelijkheid, omdat hier (hoe kan het ook anders) wel wat bureaucratie aan vooraf gaat. Het kredietcontract moet in de meeste gevallen gewijzigd worden, wat tijdrovend is en over het algemeen ook enkele honderden złoty's kost. Ik vond de potentiële winst van nog geen 20 złoty per maand dan ook nooit verleidelijk genoeg om de nodige stappen te zetten.

Maar ja... als dat (eenmalige) verschil in verband met de bovengenoemde zak geld ineens oploopt tot enkele duizenden złoty's... tja, dat is zonde (en ontzettend stom) om te laten liggen. De noodrem dus. Ja, ditmaal was ik het eens zelf en niet de bank of één of andere overheidsinstelling. Dominika waarschuwde me nog: "Besef je wel dat dat betekent dat uitbetaling van de eerste tranche op 31 december niet meer haalbaar is!"

Ja, en? Wat maakt dat uit? Ik zie de bouw toch niet beginnen voor de lente...

1 opmerking:

  1. Ik gebruik transferwise.com voor het omwisselen van vreemde valuta. Kan ik jr erg aanbevelen!

    BeantwoordenVerwijderen