zondag 7 september 2014

7.4: Een eerste likje...

Op zaterdagochtend hebben we samen een kijkje genomen, vooral om te beoordelen of de kleur die we in gedachten hebben voor de uiteindelijke afwerking van de gevels de juiste keuze is. Geen eenvoudige keuze: een keuze maken van een kleurenstaal van 3 x 4 cm, nu beoordelen op een stukje van het huis en een inschatting proberen te maken hoe het er uit gaat zien als de hele gevel af is. We willen een zo neutraal mogelijke kleur, gebroken wit, enigszins in de richting van creme, lichtgeel... maar het is al snel te geel.


Het blijft afwachten, maar we denken dat we geen slechte keus gemaakt hebben. De aannemer heeft dan ook onze goedkeuring gekregen om door te gaan met deze kleur.

Ondertussen wordt het huis ingepakt in steenwol en dat gaat redelijk snel - althans, dat is mijn indruk. Al snel hoor ik dat als "onze ploeg compleet was, we al tweemaal zo ver zouden zijn". Tot nu toe wordt het werk gedaan door twee heren, de andere twee zijn nog zaken aan het afwerken bij een ander huis in Otwock (waarvan de eigenaar mij deze aannemer heeft aanbevolen).



Tenslotte is er de kwestie "garagedeur". Op 27 augustus schreef ik al dat de deur op een wat vreemde manier is gemonteerd. De huidige (tijdelijke) deur kan niet meer open, maar allee, de uiteindelijke deur opent de andere kant op. Geen probleem dus... totdat ik wat planken in de hal legde om de hoogte van de uiteindelijke vloer te simuleren en bleek dat ik met mijn voorhoofd tegen de rails van de garagedeur knal wanneer ik de garage in wil.

De firma waarbij ik de deur kocht, had dit ook in de gaten en kwam (telefonisch) met de oplossing: "In plaats van twee traptreden aan te leggen in de garage, moet je een stuk van de vloer in de hal uithakken, zodat een deel van het hoogteverschil al in de hal wordt overbrugd; de deur kan dan vervolgens richting de garage openen in plaats van richting de hal en eventueel plak je dan iets van rubber op de deur zodat de auto in de garage niet beschadigd wordt bij het openen van de deur."

Vooruit, ik geef toe dat ik dat stukje rubber aan het einde er zelf bij verzonnen heb om het verhaal extra smeuiig te maken. De rest van het verhaal is letterlijk wat de verkoper mij telefonisch meedeelde. "Andere oplossingen zie ik niet."

Maar ik wel. Als alles in het huis aangelegd wordt volgens de bouwtekeningen en ik vervolgens m'n hoofd stoot aan de rails van de garagedeur, betekent dat dat de garagedeur onjuist is gemonteerd. Punt. En dus schroef je alles er uit en hang je de hele constructie 20 centimeter hoger op."Ik weet niet of dat mogelijk is, ik denk van niet, maar ik bel even met de producent...".

Conclusie: binnenkort wordt mijn garagedeur 20 centimeter hoger opgehangen. De motor zal de deur een stukje verder omhoog moeten trekken ("dat trekt 'ie wel") en de enkele keer dat we zonder stroom zitten en de deur handmatig geopend moet worden, zullen we de veren enigszins moeten helpen...

...maar er zijn ergere dingen in het leven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten