dinsdag 25 februari 2014

1.26: Een schepje (laagje) er bovenop

8:25

Ik hoef het portier van de auto maar even open te doen en...


9:10

Er zijn van die dagen waarop je je weer eens beseft hoe "leuk" het af en toe is om afspraken te maken met mensen. Om tien voor acht was ik ter plaatse, de aannemer was er 5 minuten later. Dan is het wachten, want zonder materialen doe je niets. Het grind voor de verharding van het terrein zou tussen 8 en 9 uur worden gestort, de materialen voor de eerste werkzaamheden met "de eerste rit". Vooralsnog is er niets.

De aannemer vraagt of er krachtstroom is. Goede vraag. De buurman, mijn hofleverancier van electriciteit tijdens de bouw, heeft wel stopcontacten voor normale stroom in z'n buitenmuur zitten, maar niet voor krachtstroom. Het probleem blijkt relatief eenvoudig oplosbaar - zorg dat je een electriciën vindt met vergunning om met krachtstroom te werken. De buurman heeft nl. wel krachtstroom maar hier nog geen stopcontact op aangesloten. Met de juiste contacten... afijn, rond half 10 moet hij er zijn...

9:40

Inmiddels heb ik maar eens gebeld naar het grondbedrijf. Er was een probleempje met de graafmachine, deze heeft sinds december stilgestaan en wil nu niet starten. Nu doet hij het, we komen echt straks hoor, binnen een uurtje. Of ik me geen zorgen wil maken.

De aannemer is ondertussen maar naar Warschau gereden voor zijn betonmolen en wat andere spullen die daar nog stonden na een vorige klus. Bij de groothandel neemt niemand de telefoon op, dus heb ik ze maar een mail gestuurd. Om het verhaal helemaal compleet te maken: ik heb nog geen electriciën gezien. Zucht.

10:45

De electriciën is geweest. Het stopcontact voor de krachtstroom is een iets lastigere kwestie dan verwacht, maar gelukkig staat er bij Sławek in de garage een betonmolen die op normaalspanning werkt. Hup, weer een probleem opgelost.

Ook de groothandel is op bezoek geweest. Naar de mening van de chauffeur was het maar flauwekul om die pallets in de modder neer te zetten. "Wacht op je grind, ik rij daarna nog wel een keer." Tja, als je daar geen probleem mee hebt, zul je mij niet horen klagen.


11:05

Inmiddels zijn er twee volle vrachtwagenladingen grind gestort, nu is het enkel nog wachten op een bulldozer die het spul nog even verspreidt over de grond. De bulldozer is er nu ook, dus dadelijk heb ik zowaar iets dat voor een inrit door moet gaan.


13:00

Het grind ligt op z'n plaats, maar... er komt nog een vrachtwagen met grind bij, deze komt later deze middag. De aannemer bedenkt zich opeens dat hij zand nodig heeft om te metselen. Regeren is vooruitzien, bouwen blijkbaar niet. Aangezien het zand vermoedelijk pas laat in de middag geleverd gaat worden, bestaat de kans dat de metselaars het vandaag vroeg voor gezien houden.


De funderingsmuren zijn inmiddels nagenoeg geheel bedekt met een nieuwe laag hydroisolatie. Deze laag vormt de basis voor de te metselen muren. In verband met de staat van het terrein heb ik nu toch besloten om de funderingsmuren enigszins op te laten hogen. De reeds bestaande muren worden dan ook eerst voorzien van een (extra) laag betonblokken, pas daarna gaan de eigenlijke constructiemuren (de Ytong-blokken) gebouwd worden. Als gevolg hiervan wordt het huis 15 centimeter hoger, ook het zogenaamde "nul" niveau schuift op naar boven.


16:15

De aannemer is weg, het zand is er, morgen komt er weer een dag. Ik wacht nog tot 17 uur. Als het goed is, komt meneer Zdzisław dan langs om advies te geven over de beste manier om de grond binnen de fundering te drogen. Dat dit nodig is, lijkt me vrij duidelijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten