maandag 10 februari 2014

5.6: De eerste stap naar gas

Omdat ik uit diverse bronnen begreep dat het proces van begin tot eind gerust een half jaar of langer kan duren, ben ik er maar bijtijds mee begonnen. Misschien lukt het om met Kerstmis de soep op te warmen.

In feite is het natuurlijk genoeg om te verklaren dat je Pietje bent, een huis bouwt aan die-en-die straat en dat je gas wilt. Maar nee, zo werkt het helaas dus niet. Voor het aanvragen van de voorwaarden waaronder de staatsmonopolist PGNiG (Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA) mij gas kan leveren, moest ik een formulier van 5 pagina's invullen. Hoeveel vierkante meter gaat het huis hebben, welk deel van dat huis moet verwarmd worden, met wat voor ketel, op wat voor fornuis ga je koken, een oven op gas of electriciteit? Hoeveel kW vermogen heeft je verwarmingsketel? Hoeveel gas ga je maximaal tegelijkertijd per uur gebruiken?

Nu moet ik 30 dagen wachten, want zo lang hebben staatsmonopolisten nodig om een standaarddocument voor mij uit te printen. Vooruit dan, ze moeten ook even op de kaart kijken of ik niet gelogen heb.

Ja, er ligt écht een gasleiding in de straat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten