vrijdag 7 februari 2014

Ventilatie & Verwarming

Nadat ik een beeld had van de te verwachten kosten voor beide schoorstenen, vroeg de vertegenwoordiger van Schiedel naar mijn plannen omtrent ventilatie. Omdat voor mij vanaf het begin vaststond dat ik een huis wil bouwen in de geest van de 21e eeuw, dus met moderne technologieën, energiezuinig maar niet per se passief, was de ventilatiekwestie voor mij geen dilemma: balansventilatie met warmteterugwinning (WTW). En waarom zou ik dit zelf proberen uit te leggen als het op Wikipedia al duidelijk beschreven is?

Het systeem is gebaseerd op het creëren van een evenwicht tussen aan- en afvoer van lucht in de woning. Over het algemeen wordt op de zolderverdieping een zogenaamde ventilatiebox voorzien, die de afvoer van vervuilde lucht, en de aanvoer van verse lucht voor zijn rekening neemt. In de ventilatiebox zijn aparte energiezuinige ventilatoren voor aanvoer en afvoer voorzien. Vervuilde lucht wordt verwijderd via afvoerroosters in de badkamer, douche, keuken, toilet. Simultaan levert de groep via een kanaal dat in verbinding staat met de buitenlucht, verse lucht aan in lokalen zoals de leefruimte, slaapkamer en bureel. Gebalanceerde ventilatie wordt vrijwel altijd met een WTW-toestel (warmteterugwinning) toegepast. Zo wordt tot 90% van de warmte die zich in de vervuilde lucht bevindt teruggewonnen en terug in de woning gebracht.
Bron: Wikipedia

"Maar beseft u zich wel dat dat een zeer kostbaar systeem gaat worden? Schiedel beschikt ook over ventilatiesystemen, daar kunt u aanzienlijk op besparen." Ja, uiteraard, een Peugeot 306 is goedkoper dan een Mercedes E-klasse maar helaas voor de vertegenwoordiger heb ik écht geen interesse in natuurlijke ventilatie. Alhoewel het woord "natuurlijk" altijd leuk klinkt, is het begrip "natuurlijke ventilatie" niet te verenigen met de ambitie om een energiezuinig huis te bouwen.

Nog dezelfde dag heb ik een bezoek gebracht aan ul. Bartycka in Warschau. Voor iedereen in Warschau die een huis heeft gebouwd of verbouwd of de inrichting van een flat heeft afgewerkt, is deze straat een begrip. Op twee flinke terreinen staat een enorme verzameling kleine gebouwen met allerlei bedrijven: tegels, parketten, installatiebedrijven, badkamers, keukens, noem het maar op. Je vindt er alles.

Een werknemer van de firma Went-Dom heeft in 2009 al een speciaal project gemaakt voor de balansventilatie van ons huis. Ja, zo lang zijn we al bezig met deze hele onderneming. Nu vroeg men zich af waarom deze werknemer zo'n oud model WTW-toestel noemde in zijn project. Welnu, misschien omdat het project inmiddels 5 jaar oud is? Afijn, zonder in details te treden (dat is nu ook nog helemaal niet nodig) wist men mij, op basis van de gebruiksoppervlakte van het huis, te vertellen dat ik moest rekenen op 15.000 złoty, waarvan 8.000 złoty voor het WTW-toestel (een aankoop die eventueel uitgesteld kan worden). Kort maar krachtig, dat hoor ik graag. De details komen wel tegen de tijd dat de ruwbouw klaar is.

Terug op weg naar de bushalte passeerde ik een verkooppunt van Viessmann. Omdat ik mij er ter dege van bewust ben dat de kosten voor de verwarmingsinstallatie aardig in de papieren zullen lopen, heb ik ook hier mijn licht eens opgestoken. Hier werd ik positief verrast. Ik was er nl. vrijwel van overtuigd dat ik een ietwat te uitgebreide wensenlijst had, een lijst die niet aansloot op de beschikbare middelen. Dit bleek niet zo te zijn.
  • Centrale verwarming: de in Polen momenteel immens populaire Vitodens 100-W van Viessmann, een passieve boiler met een dubbele verwarmingsspiraal (zodat op een later tijdstip zonnepanelen kunnen worden geïnstalleerd), accessoires en montage: 12.000 złoty,
  • Vloerverwarming op de gehele begane grond en de badkamer boven (hetgeen tot mijn verbazing niet duurder is dan verwarming met radiatoren) en traditionele verwarming in de overige ruimtes: 20.000 złoty,
  • Haardsysteem met warmtedistributie, zodat er amper gas nodig is op het moment dat het hout knispert in de haard...: 8.500 złoty,
  • Installatie van water- en afvoerpunten, uitgaande van 15 stuks: 4.000 złoty.
Om dat laatste had ik weliswaar niet gevraagd, maar het zou bijzonder zinloos zijn om uitsluitend voor dat werk een andere installateur te laten komen. Met een totaalbedrag van 44.500 złoty zit ik slechts 1.000 złoty over het begrote bedrag heen, dus in de bus terug naar huis had ik een goed humeur.

Afgelopen week heb ik ook de aannemer nog maar eens gebeld, maar die bleek het toch wel een prettig idee te vinden als we even wachten tot de sneeuw verdwenen is. Niet erg, genoeg te doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten