zaterdag 11 juli 2015

8.51: Veel gebeurd

De dag was vandaag behoorlijk productief. Eindelijk, want ik kan me al bijna niet meer herinneren wanneer dat voor het laatst was.



Dankzij de hulp van Jacek, een nieuwe pot verf en een roller is de badkamer een kleine metamorfose ondergaan. De muren en het plafond die gisteren bijna wit waren, zijn nu helemaal wit en zelfs de donkere en lichte tegels lijken nu beter tot hun recht te komen. Helaas heb ik ook een kleine lekkage ontdekt, welke verholpen zal moeten worden door de douchekraan opnieuw te monteren.


De voornaamste activiteit van vandaag: details van de keuken bespreken. De heren van het meubelbedrijf konden vorige keer niet verder omdat de vloer nog niet afgewerkt was en er een muurtje scheef stond. Nu kwamen ze binnen, complimenteerden ze ons "voor jullie prachtige parket" (wat dus tegels zijn) en aan de slag maar... Dat kastje moet wat breder, dat deurtje moet naar boven openen, in plaats van dat kastje liever lades, die deurtjes met melkglas, enz. enz. Drie uur later was het contract ondertekend. Nu nog even de helft aanbetalen en over "ruim zes weken" moet het allemaal klaar zijn. We kunnen niet wachten!

Ondertussen werd ook de koelkast bezorgd. Binnen een minuut was het gebeurd: met een steekwagentje werd het gevaarte van ruim 110 kg naar binnen gereden. Dat kostte me wel 40 złoty extra - had ik dat niet betaald, dan was de koelkast op de stoep gezet. En zoek het maar uit. "Zal ik hem maar op de keukenvloer plaatsen? Hij is te zwaar voor het parket in de huiskamer..." Ik kijk de bezorger even aan en barst in lachen uit. Is er nu echt niemand die ziet dat dit tegels zijn??


Er is het nodige over gekibbeld: Asia wilde een inbouwkoelkast, ik wilde een "side by side" koelkast, door sommigen ook wel "Amerikaanse koelkast" genoemd. Uiteindelijk heb ik mijn zin doorgedreven, waardoor we in de zomer heerlijk koud drinkwater en ijsklontjes hebben. Voor de goede orde: de koelkast heeft een eigen aansluiting op de waterleiding en geen tank waar je af en toe een emmer water in leeg moet gooien.

Nadat de heren van de keuken vertrokken waren, ben ik nagenoeg een uur bezig geweest met uitpakken. Vanavond komt de gebruiksaanwijzing aan de beurt... jazeker, de gebruiksaanwijzing. Want degene die denkt dat het een kwestie is van "stekker in het stopcontact, deur open, eten er in, deur dicht" vergist zich toch behoorlijk. Ook de koelkastenmarkt ontkomt niet aan de nodige innovatie.

Ook Michał, de electricien, is vandaag hard aan het werk geweest. Harder dan hij (en ik) zelf dacht, want het bleek toch een rotklusje. De timmerman heeft elke traptrede voorzien van een extra gleuf waar een metalen strip met ledverlichting in geplaatst wordt. De eerste zes treden zijn gedaan, het effect is niet helemaal wat ik er van verwachtte. Na een druk op de schakelaar duurt het ettelijke minuten totdat de verlichting op kracht komt (de eerste minuut is er amper iets zichtbaar). Maandag zal ik eens contact opnemen met de verkoper, wellicht hebben die een idee wat hier de oorzaak van kan zijn. Michał wist het niet, wat op zich voor een electricien wel vreemd is.


Maar het effect is stiekum toch wel leuk, vooral in het donker.

Zelf zijn we ook nog aan de slag geweest. Er was (en is) nog steeds een stuk laminaat over om te leggen op de bovenverdieping. Inmiddels is ongeveer een kwart van de laatste kamer gedaan, en ook hier is onmiddellijk een leuk effect te zien omdat de vloer heel mooi "speelt" met de kleuren van de muren.



De bovenste foto lijkt wat overbelicht, maar dit is het gevolg van het feit dat Asia vandaag een hoop ramen heeft geboend zodat er ineens een stuk meer licht naar binnen komt.

Morgen is het zondag en omdat er op de dag des Heren niet gewerkt mag worden, gaan we naar Biała Podlaska. Waarschijnlijk gaat er maandag weer iets gebeuren, alhoewel het niet zo spectaculair zal zijn als vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten