donderdag 31 juli 2014

5.11 / 7.2 / 9.1: Weer een maand om...

In mijn bijdrages van juni tot en met oktober 2009 schreef ik over de lijdensweg waar je als investeerder in Polen doorheen gaat op weg naar een bouwvergunning. Vandaag is mij gebleken hoe diametraal het functioneren van een overheidsinstelling in 5 jaar tijd kan veranderen.

De bouwvergunning voor de aanleg van onze gasinstallatie lag klaar - daar was ik na een telefoontje al achter. Het moment dat het document wordt opgehaald is ook het begin van een periode van twee weken waarin bezwaar aangetekend kan worden tegen de vergunning. Na die twee weken moet je, zoals ik in 2009 al schreef, terugkomen met bouwvergunning om er een stempel op te laten plaatsen dat de vergunning definitief geworden is.

Voordat ik aan de beurt was, zocht ik al naar een manier om dit "probleem" op te lossen. Hoe groot was mijn verbazing...

De dame overhandigde mij mijn bouwvergunning en vroeg mij te tekenen voor ontvangst. "En als u nu verklaart dat u dit document op 15 juli in ontvangst hebt genomen, kan ik direct de stempel plaatsen dat de vergunning definitief geworden is." Met grote ogen maar zonder er een moment over na te denken antedateerde ik het document en dolblij huppelde ik naar buiten.

* * *

Emil Wolski is een zeer vriendelijke jongeman. Hij zal hooguit net zo oud zijn als ik, wellicht nog wat jonger. Na een wandeling rondom het huis en wat vragen te hebben beantwoord over diverse bouwmaterialen, gaf hij aan dat hij begin september ("Misschien iets eerder, maar dat weet ik nog niet zeker") kon beginnen met de afwerking van de buitenkant van ons huis.

In eerste instantie schrok ik. Pas in september? Al snel realiseerde ik me dat het al bijna augustus is. Eén maand dus maar. Dat geeft mij de tijd om in alle rust allerlei zaken te regelen. Ik kan op mijn gemak meer lezen over diverse materialen, verder werken aan offertes (dit wil maar niet opschieten) en overleggen met de binnenhuisarchitecte.

Eerder, ergens half augustus, kan Emil langskomen met zijn ploeg om de binnenkant van de muur waar de garagedeur gemonteerd moet worden te plamuren. De garagedeur ligt te wachten in het magazijn. Ook kan dan gezorgd worden voor de montage van de glazen bouwstenen zodat ook de garage dan dicht is. Die elementen moeten echter nog wel gekozen worden. Emil kan veel, maar hij heeft liever dat ik dat toch zelf doe.

* * *

Zal ik verklappen dat ik vandaag meer dan 20 documenten heb ondertekend voor de aanleg van de aansluitingen op waterleiding en riolering?

Laat maar... zou iemand mij geloven?

Ah, de aansluitingen kosten tóch 10.000 en niet 9.000 złoty. Ik zal iets verkeerd begrepen hebben want de specificatie die de beste man mij liet zien, klopt volledig. Verder zoeken heeft absoluut geen zin, ik denk dat ik dan hooguit zou ontdekken dat er sprake is van kartelvorming...

* * *

's Middags zat ik voor mijzelf even samen te vatten wat er de komende weken gaat gebeuren. De aansluitingen op waterleiding en riolering zullen eind augustus worden aangelegd. De interne installaties, zowel water als electriciteit, zullen zeker niet eerder aan bod komen. De buitenkant van het huis... hetzelfde verhaal. De samenvatting blijkt erg kort te zijn en ik zal toegeven dat ik dat geen prettig gevoel vind. De mooiste maand van het jaar voorbij laten gaan zonder iets aan het huis te doen?

Een kwartier later heb ik 4 vrachtwagens met zand besteld en afgesproken om op zaterdag te overleggen met Marek (van de graafmachines) hoe we het niveau van de achtertuin kunnen ophogen. Misschien kunnen we over een week of wat vanuit ons huis de achtertuin instappen zonder een meter naar beneden te duvelen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Arno,

    Na jouw bericht van 31/07 is het al weer bijna 2 weken verder.

    Tijd gaat snel.

    Jij schrijft: Laat maar... zou iemand mij geloven?

    Ik wel.

    Groet,
    Mari

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, inmiddels zijn we weer anderhalve week verder en tot mijn spijt moet ik melden dat er niets gebeurd is en ook nog even niets gaat gebeuren. Mijn volgende bijdrage komt wellicht morgen...

    BeantwoordenVerwijderen