donderdag 24 juli 2014

5.9 / 6.4: Inventarisatie

De doelstelling om twee weken vakantie te houden van de bouw is ruimschoots gehaald. Het lijkt er zelfs op dat het drie of misschien zelfs vier weken gaan worden. Om mijzelf te dwingen daadwerkelijk twee weken te wachten met verdere activiteiten (ik beschik namelijk over enige zelfkennis) heb ik bewust gewacht met het aanvragen van de 3e tranche van het hypotheekkrediet. Heel slim, alleen is mijn contactpersoon bij de bank nu op vakantie. Ik heb de aanvraag ingediend bij een collega die niet beschikt over mijn gegevens en ze dus op moet vragen bij het hoofdkantoor. Goed, dat gaat dus niet binnen twee werkdagen lukken...

Ieder nadeel heb zijn voordeel. Dit geeft mij ruimschoots de tijd om de nodige offertes te gaan verzamelen, want nu wordt het tijd om het huis uit te gaan rusten met de verschillende installaties. Het lijkt mij een prima idee om te beginnen met een inventarisatie van de installaties om te zien wat er al geregeld is en wat er nog moet gebeuren.

Aansluiting op waterleiding & riolering

Reeds in 2012 heb ik voor 1.300 złoty een project laten maken voor de aansluiting op de waterleiding en riolering. De positieve opinie in dit project, afgegeven door de districtsautoriteiten (een speciale groep die controleert of een geplande aansluiting op de waterleiding niet in conflict is met een andere aanwezige of geplande aansluiting, bijvoorbeeld op de gasleiding) is geldig tot mei 2015. Destijds kreeg ik te horen dat de aanleg 8.000 złoty zou kosten, maar ja, dat was in 2012. Ik heb vandaag gebeld en kreeg een heel verhaal te horen wat er in de afgelopen twee jaar allemaal duurder is geworden. Aanstaande zaterdag krijg ik een nieuwe prijs.

Aansluiting op het electriciteitsnet

De kastjes van PGE, de electriciteitsmaatschappij, staan al langs de bouwkavel sinds we de grond kochten. De aansluiting zou dan ook geen probleem mogen zijn. Helaas, ook om een electriciteitsmeter op te hangen in een reeds bestaand kastje moet een project gemaakt worden. Enkele maanden geleden heb ik dit proces in werking gezet. Opnieuw, zo bleek, want vandaag kreeg ik te horen dat dit project eerder ook al eens gemaakt was. Juist, in 2012. Zodra de electrische installatie in het huis is aangelegd, moet ik deze door een elektrieker laten aanmelden bij PGE, waarna ik als het goed is...

Aansluiting op de gasleiding

In februari van dit jaar heb ik een contract ondertekend met PGNiG, voor particulieren vooralsnog de Poolse monopolist voor het leveren van gas. De aanleg van de aansluiting op de gasleiding gaat geheel buiten mij om; het enige wat ik moet doen, is een factuur van zo'n 2.000 złoty betalen wanneer het gebeurd is. De voorspelde termijn van aanleg lag volgens de dame van PGNiG in medio juli/augustus. Dat zal dus wel goedkomen.

Water en afvoer, centrale verwarming

In mei ontving ik van A&B, een flinke winkel in Otwock op het gebied van alle soorten sanitair, een offerte van in totaal zo'n 21.000 złoty voor materiaal en 7.000 złoty voor arbeidsloon. Voor dit bedrag wordt het huis voorzien van water, afvoer en centrale verwarming (vloerverwarming beneden, radiatoren boven). In grote lijnen klopt de offerte, alleen ontbreekt er een "hebbedingetje" dat het bedrag, na correctie, met de nodige duizenden złoty's zal doen stijgen. Aanstaande zaterdag heb ik een afspraak met de loodgieter die samenwerkt met A&B om de offerte bij te werken waarna ik eventueel kan beslissen om elders een tweede offerte aan te vragen.

Electriciteit, satelliet, internet

Vanavond heb ik een offerte ontvangen van een elektrieker (via aanbeveling, dat zijn in Polen altijd de beste vaklui). Voor zo'n 17.500 złoty zorgt hij ervoor dat de hele electriciteitsinstallatie wordt aangelegd én dat elke kamer wordt uitgerust met een aansluiting voor internet en satelliettelevisie. Dit bedrag zal zeker nog wat zakken. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen van beide behoefte aan een intercominstallatie naar de poort - dat is goed voor de mensen die (overigens geheel naar Pools gebruik) van hun huis een vesting maken.

Gas

Voor de gasinstallatie in een woonhuis is een aparte bouwvergunning nodig. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de vele risico's bij het werken met gas. Verderop aan ul. Jaśminowa woont een installateur met de juiste vergunningen die bijna de hele straat aan gas geholpen heeft. Iedereen is tevreden. 1.800 złoty voor het project, 3.800 złoty (als ik me niet vergis, dat heb ik niet zwart op wit) voor de aanleg. Het project is klaar en de bouwvergunning kan worden opgehaald. Vervolgens hoef ik slechts te bellen wanneer het tijd is om de gasleiding aan te laten leggen.

Ventilatie met WTW (warmteterugwinning)

Het huis is van het begin af aan gebouwd met de bedoeling om het uit te rusten met mechanische (geforceerde) ventilatie met warmteterugwinning. Naar mijn mening bestaat het gewoon niet om in de 21e eeuw nog huizen te bouwen met natuurlijke ventilatie via raamopeningen en schoorstenen. Voor een krappe 10.000 złoty (waarvan 6.000 złoty voor de centrale eenheid, de warmtewisselaar) heb ik alle materialen voor het ventilatiesysteem. De kosten voor arbeidsloon zijn mij vooralsnog onbekend.

Alarminstallatie

Al sinds de bouw begon, word ik min of meer gestalkt door een aantal beveiligingsbedrijven. Al snel merkte ik dat er op deze markt door de diverse spelers (Solid Security, Juwentus, Konsalnet, Heros) geknokt wordt om nieuwe klanten. Van drie van de vier bedrijven heb ik een concrete offerte gekregen die niet bijzonder veel van elkaar schelen. Alle bedrijven leveren zowel de alarminstallatie als het latere abonnement, waarbij (in geval van een alarm) binnen een minuut of 10 en soms sneller een surveillancewagen met twee "gorilla's" voor de deur staat. Ik moet de knoop doorhakken met welk bedrijf ik in zee ga maar omdat ik voorlopig nog geen electriciteit heb (en de alarminstallatie dus niet werkt) maak ik daar geen haast mee.

Centrale stofzuiginstallatie

Nog zo'n "hebbedingetje"! Omdat ik het gevoel heb dat een centrale stofzuiginstallatie in Polen nog enigszins een eliteproduct is (met dus een eliteprijs) heb ik via een bekende vast een offerte opgevraagd... in Nederland. Deze is reeds in mijn bezit. Nu moet ik een offerte opvragen in Polen om te zien of mijn gevoel klopt of niet.

Thuisbioscoop

Ja, als we dan tóch bezig zijn... nou ja, daar ga ik later wel eens naar kijken.

Samengevat (voor mijn eigen overzicht):
  • Aansluiting waterleiding / riolering: Nieuwe prijs op za 26 juli,
  • Aansluiting electriciteitsnet: Aanvragen zodra installatie klaar is,
  • Aansluiting gasleiding: Medio juli / augustus, geen actie nodig,
  • Installatie water, afvoer, cv: Offerte bijwerken op za 26 juli,
  • Installatie electriciteit, tv, internet: Offerte bespreken,
  • Installatie gas: Bellen zodra installatie aangelegd kan worden,
  • Installatie ventilatie: Offerte opvragen inclusief arbeidsloon,
  • Installatie alarm: Keuze leverancier maken,
  • Installatie centrale stofzuiger: Poolse offerte opvragen,
  • Installatie thuisbioscoop: Dat lukt mij t.z.t. misschien zelf wel??

2 opmerkingen:

  1. Heel goed dat er blogs zijn over beveiliging. Je hoort nog steeds dat er van alles gestolen word.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zit daar zoveel verschil in ja? Tussen Polen en Nederland? Hier worden Centrale systemen steeds normaler heb ik het idee

    BeantwoordenVerwijderen