dinsdag 1 april 2014

2.10 / 6.2: Trede voor trede (nu echt)

Het is mogelijk dat de titel van gisteren als enigszins misleidend ervaren is. Pas vandaag werd, tijdens mijn aanwezigheid, de vorm van de eerste treden (tredes?) zichtbaar.




Een hoop bergruimte onder de toekomstige trap - altijd handig. De verticale planken houden straks het beton tegen en als ik de aannemer goed begrepen heb, is dat zo voldoende. We zullen zien.

Inmiddels staat ook de bekisting voor de eerste pilaar en het afdak voor de voordeur. Wanneer het beton hier gegoten is, ontstaat de vloer voor de toekomstige werkkamer.




Vandaag heb ik ook kennis gemaakt met een installateur die bevoegd is om gasleidingen aan te leggen. Hij woont in dezelfde straat en heeft bij een groot aantal huizen aan de straat dezelfde werkzaamheden verricht. Kortom: een eerlijke prijs, anders zou hij niet zo makkelijk overal aan de bak komen. 1.800 złoty voor al het papierwerk, 3.500 złoty voor de werkzaamheden. Ik moet rekening houden met een tijdsduur van maximaal 8 maanden(!!) inclusief alle bureaucratie.

De bruine (en ontzettend lelijke) kast met de hoofdkraan en de gasmeter wordt in Polen over het algemeen geplaatst in de omheining van de kavel. Het deel tussen de gasleiding in (onder) de straat en dit kastje wordt aangelegd in opdracht van het gasbedrijf - op 5 maart schreef ik hier al over. Nu pas zie ik dat ik toen óók al schreef dat het bruine gaskastje lelijk is. De frustratie zit blijkbaar diep. Het deel ná het kastje wordt niet door het gasbedrijf aangelegd, dat mag ik dus zelf verzorgen. De installateur heeft me geadviseerd de leiding al vóór het huis te laten splitsen: 1 pijp naar de cv-ketel (achter de garage), 1 pijp naar de keuken. Op deze manier zijn er zo min mogelijk (ook niet bepaald mooie) gaspijpen zichtbaar in de woning.

Tenslotte: inmiddels heb ik ook al een koper voor mijn stempels...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten