zaterdag 26 april 2014

8.1: Chałupko Design

Moet je bij de bouw van een huis gebruik maken van de diensten van een binnenhuisarchitect(e)?

Iedereen die een huis bouwt, moet een antwoord vinden op deze vraag. Een binnenhuisarchitecte (ik laat de haakjes maar weg, ik heb nog geen mannelijk "exemplaar" gevonden) is niet goedkoop en bovendien laat de kwaliteit vaak ernstig te wensen over. Van vier personen wist ik dat ze bij de koop van een huis of flat of de bouw van een huis gebruik gemaakt hebben van de diensten van een binnenhuisarchitecte. Van deze vier personen wisten drie mij te vertellen dat hun ervaringen zeer teleurstellend waren. Ze konden mij hun binnenhuisarchitecte absoluut niet aanbevelen.

Om architect te worden, moet je een universitaire opleiding gedaan hebben, slagen voor een staatsexamen en ingeschreven zijn bij een beroepsorganisatie. Dit zijn zware procedures die er voor zorgen dat het koren van het kaf gescheiden wordt. Om binnenhuisarchitect te worden, moet je... tja... visitekaartjes bestellen. Dit heeft logischerwijs tot gevolg dat er een hoop binnenhuisarchitecten rondlopen die geen benul hebben van wat er allemaal bij een dergelijke functie komt kijken.

Ik heb reeds vroeg in het bouwproces besloten een binnenhuisarchitecte "in de arm te nemen". De afwerking van een huis is een zeer complex proces (complexer dan de bouw die nu aan de gang is) en ik ben van mening dat het een zeer goed idee is als iemand met kennis van zaken dit kan coördineren, uiteraard rekening houdend met onze wensen. Omdat de laatste van de hierboven genoemde vier personen wél zeer positief was over haar binnenhuisarchitecte, zijn we vandaag samen op bezoek geweest bij pani Aneta Chałupko voor een kennismaking en een eerste verkenning.

De "klik" was er snel. Ik verwacht dat dit eerste gesprek dan ook zeker een vervolg gaat krijgen. Op dit moment moeten we eerst wat zaken op een rij zetten. Voor hoeveel ruimtes willen we een project laten maken? Voor bijv. de garage hebben we vanzelfsprekend geen project nodig. Welke ruimtes kunnen we nog meer schrappen? Als we teveel ruimtes schrappen, gaat de prijs per vierkante meter omhoog - logisch: een project maken voor 80 vierkante meter is niet tweemaal zoveel werk als een project voor 40 vierkante meter. Welke stijlen vinden we mooi? Wat willen we veranderen aan de indeling?

Veel vragen en vooral... veel huiswerk - en dat is goed, want dat betekent dat de binnenhuisarchitecte goed luistert naar onze wensen en niet zelf een plan trekt en dat aan ons opdringt.

Wordt dus zeker vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten