donderdag 17 april 2014

5.8: De eerste/tweede stap naar electriciteit

Eerder schreef ik over de inmiddels gezette stappen in het proces dat moet leiden naar de aanleg van een aansluiting op het gasnetwerk (aanvragen voorwaarden, wachten, afspraak maken voor ondertekening van een contract, wachten, nog langer wachten, enz.). Voor wat betreft electriciteit ziet het proces er nagenoeg identiek uit. Ook dit proces begint met het aanvragen van de voorwaarden, welke (samen met 2 contracten) naar mij zijn gestuurd. Ik heb de contracten zojuist ondertekend en geretourneerd naar de afdeling aansluitingen in Mińsk Mazowiecki. Eén contract komt vervolgens weer (ondertekend door de electriciteitsmaatschappij) naar mij terug.

Wat verder?

Net als bij de gasaansluiting geeft de electriciteitsmaatschappij opdracht aan een bevoegd electriciën (en waarom noemen wij zo iemand in het Nederlands eigenlijk geen elektrieker?) om een bouwproject te maken voor de aansluiting. Ook de aanleg wordt volledig verzorgd door de maatschappij, welke hier vervolgens een bedrag van 807,66 złoty + 23% BTW voor in rekening brengt. Voor dat bedrag krijg ik dus uitsluitend de aansluiting op het electriciteitsnet. De "eigendomsgrens" (welk deel is van de maatschappij, welk deel van mij) ligt bij de kavelgrens, om precies te zijn bij de hoofdzekering bij de electriciteitsmeter in een te plaatsen kastje. Het deel van het kastje aan de kavelgrens naar het huis en uiteraard ook de hele installatie in het huis zelf, staan hier volledig los van.

Goed nieuws is dat het begrote bedrag van 20.000 złoty voor de "aansluitingen op netwerken" ruimschoots voldoende is. Met het bovengenoemde bedrag van 993,42 złoty (inclusief BTW) voor electriciteit, 2.376,36 złoty voor gas en een te verwachten maximum van 9.000 złoty voor de aansluitingen op de waterleiding en riolering blijft er nog wat over voor de vele werkzaamheden waarvoor ik te weinig begroot heb - een situatie die zonder meer vaker voorkomt dan dat ik geld over ga houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten