vrijdag 15 mei 2015

8.30: Rapport van de afgelopen twee dagen

De afgelopen twee dagen (Hemelvaart, zoals gepland, en vandaag) heb ik een aantal dingen kunnen afwerken. Gisteren heb ik de laatste plekken van de slaapkamer voor gasten voorzien van een lik "pistachedauw" en de kamer voorzien van schakelaars en stopcontacten. Het binnenwerk zat er al in (en kon ook gewoon gebruikt worden), het hoefde enkel nog afgewerkt te worden met voorkanten (titaankleur, deze had ik al) en de frames (donkerbruin, gisteren gekocht). Je gooit 8 van die stomme dingen in je mandje... 50 euro lichter. De verkoper stond er zelf van te kijken.



Gisteren was het ook weer tijd om cadeautjes te krijgen. De eerste cadeautjes (douchebak, douchekraan en wastafelkraan) moest ik zelf ophalen, later kwam de koerier de douchecabine brengen (zelfde verkoper, maar dat past niet in mijn auto). Aan het eind van de middag had ik ook de radiator voor de badkamer waarmee de hele badkamer feitelijk compleet was. Nu hoeft het alleen nog maar allemaal aangelegd te worden...

En opeens had ik zin om een bed in elkaar te zetten. Gewoon, omdat het kan.



Ik zal even uitleggen hoe het gaat. Je krijgt van IKEA een heel groot kartonnen pak met heel veel plankjes maar dan ook echt heel veel plankjes. Veel meer plankjes dan waarvan u zegt "dat zijn heel veel plankjes". Neem in uw hoofd heel veel plankjes, verdubbel dat aantal en dan heeft u een IKEA stapelbed.

Maar omdat dit geen stapelbed is, valt het ook wel weer mee.




HEMNES + LÖNSET. En eindelijk kon ik mijn twee matrassen uitrollen. Ja ja, matrassen van IKEA (althans: een deel van het assortiment) wordt verkocht als handzame rol. Trek aan het touwtje en het ding rolt zich uit en wordt prompt driemaal zo groot. Volgens de dame in IKEA moest ik de matrassen uiterlijk in maart uitrollen omdat ze al geruime tijd in het magazijn gelegen hadden. Tja, het is mei geworden. Dan hebben ze maar 6 dagen nodig om plat te worden in plaats van 3...


De laatste wand van de grote slaapkamer is nu ook geschilderd. Vorige week konden we deze kant nog niet afwerken omdat er nog het nodige moest gebeuren, maar nu mag het effect er wezen. De kamer is inmiddels helemaal leeg; morgenochtend kunnen we beginnen met stofzuigen (ik heb een industriële stofzuiger kunnen lenen) en laminaat leggen.

Vandaag is de timmerman op bezoek geweest om de trap op te meten. De betonnen constructie gaat door hem afgewerkt worden in een donkere houtkleur (traptredes) en mat wit (de verticale elementen welke ook vast een naam hebben). Om de veiligheid te garanderen, maakt hij er ook een reling bij. Wel zo handig voor tijdens het slaapwandelen.


Last but not least: vandaag is ook een begin gemaakt met de badkamer beneden. Eindelijk!! De constructie voor het toilet is al grotendeels afgewerkt met gipsplaten en op de plaats waar de douche komt, is het beton ingesmeerd met wat men in het pools "vloeibaar folie" noemt. In de randen (muur / vloer) wordt een speciale band gebruikt om alles goed waterdicht te krijgen.




De aansluitpunten van warm en koud water voor de douche horen eigenlijk op precies 15 cm van elkaar uit de muur te komen maar bij mij waren deze buizen nog niet vastgezet. Je kunt dan twee dingen doen: een meetlint pakken en de plaats markeren of... gewoon de douchekraan monteren en dan de pijpen vastschroeven. Als het maar werkt he...



En de eerste doos met tegels is alweer op (ja ja, er zitten 3 tegels in een doos, zwaarder wil je de doos echt niet maken). Het leggen van (grote) tegels in een (kleine) ruimte is een kwestie van behoorlijk nauwkeurig werken. Opmeten, markeren, zagen, lijm doseren...


Na zes tegels was het genoeg voor vandaag - niet omdat Emil niet langer kan of wil werken, maar omdat hij anders de badkamer niet meer uit zou kunnen. Nou ja, hij zou altijd nog door het raam kunnen klimmen, maar zoveel haast hebben we nu ook weer niet. Vannacht mag het uitharden, morgen gaan we weer verder.

1 opmerking:

  1. Sommige klussen moet je niet met een gewone stofzuiger willen doen, heel handig dat er een Industriële stofzuigere geleend kon worden. Maakt het klussen toch wat handiger!

    BeantwoordenVerwijderen